Příprava na sezonu: jak se ladí CleveRA Car

Prvních 5775 pruhokilometrů změřených silnic a 1344 pruhokilometrů dálnic má za sebou v sezoně 2023 měřicí vůz CleveRA Car od společnosti VARS BRNO. Ještě než posádka začala načítat první letošní úseky, vyrazila na pravidelnou kontrolu do Švédska.

Novinka

22 června 2023

Příprava na sezonu: podívejte se, jak se ladí CleveRA Car

Prvních 5775 pruhokilometrů změřených silnic a 1344 pruhokilometrů dálnic má za sebou v sezoně 2023 měřicí vůz CleveRA Car od společnosti VARS BRNO. Ještě než posádka začala načítat první letošní úseky, vyrazila na pravidelnou kontrolu do Švédska.

Prvních 5775 pruhokilometrů změřených silnic a 1344 pruhokilometrů dálnic má za sebou v sezoně 2023 měřicí vůz CleveRA Car od společnosti VARS BRNO. Ještě než posádka začala načítat první letošní úseky, vyrazila na pravidelnou kontrolu do Švédska.

Pravidelný servis a kalibraci senzorů absolvuje jedinečný vůz, který VARS BRNO využívá už od roku 2015 k detailnímu měření poruch na vozovkách, minimálně jednou ročně. Kalibrace byla tentokrát „vynucena“ i opravou jednoho z laserových senzorů, které dokáží při běžné cestovní rychlosti měřit povrch vozovky v hustotě po 1 mm a s přesností až 0,5 mm.

„Po demontáži kteréhokoliv z čidel je nutná kalibrace celého systému přímo u integrátora, společnosti Ramboll, v Malmö,“ vysvětluje Zdeněk Drápela, konzultant v oblasti měření proměnných parametrů na vozovkách VARS BRNO. Vzhledem k jejich rozlišení je třeba nastavit konfigurační soubory polohy obou senzorů mezi sebou s přesností řádově na desetinu milimetru. Kalibrace pak probíhá tak, že senzory vozidla snímají kalibrační obrazce, které mají přesně definovaný tvar. Podle toho mohou technici Ramboll nastavit přesné parametry konfiguračních souborů.

Kontrolou prošly i tři přední laserové senzory umístěné na hraně předního nárazníku. „Klíčové jsou dva krajní, které snímají na vozovce oblast jízdní stopy. Prostřední senzor snímá část, která je obvykle méně opotřebovaná, data z něj využíváme spíše jako referenční,“ popisuje Zdeněk Drápela.

Švédská společnost Ramboll patří ke světové špičce mezi integrátory, kteří staví měřicí vozy pro řadu společností v evropských zemích. „Role Ramboll je v tom, že do vozidla zabudují jednotlivé systémy od různých dodavatelů a nad nimi vytvoří nástavbu zajišťující sběr dat,“ říká Drápela.

Konkrétně CleveRA Car je vybaven zmíněnou dvojicí laserových senzorů LCMS, trojicí senzorů snímajících podélný profil a makrotexturu ve třech stopách, dvěma GPS anténami pro přesnou geolokaci měření a dvojicí kamer snímajících měřený povrch. Při rychlosti 80 km/h dokáží laserové senzory nejen zaznamenat detaily měřeného povrchu vozovky, systém dokáže ale i automaticky rozpoznávt trhliny a některých další poruchy. Jak efektivní a rychlé je měření s CleveRA Car nejlépe dokládá nasazení vozu v Moravskoslezském kraji. Za dvacet dnů zde tým VARS BRNO změřil 3710 pruhokilometrů, za necelé tři podzimní měsíce pak na všech nakázkách najel CleveRA Car 15 376 pruhokilometrů.

Že je vozidlo dokonale připraveno na další měřicí maraton, potvrdil i test přesnosti měření, který posádka CleveRA Car absolvovala v polovině června na testovací trati. Aktuálně mohou CleveRA Car potkat řidiči na silnicích II. a III. třídy v Jihomoravském kraji a na všech silnicích I. tříd.

Dále by vás mohlo zajímat

NOVINKA