Velký pražský úklid. Systém od VARS zastřeší data o telematice. A dokáže předvídat poruchy
Dostat víc jak 150 tisíc telematických zařízení rozmístěných
po Praze do jednoho „seznamu“. To je cíl projektu Pasportizace telematického
majetku, který nyní realizuje VARS BRNO u pražského správce komunikací TSK
Praha. „Nad samotnou evidencí zařízení tvoříme chytrý systém s principy
umělé inteligence, který bude schopný sledovat životní cyklus jednotlivých
zařízení a řídit plánování revizí, oprav, nebo výměny,“ vysvětluje technický
ředitel VARS BRNO David Novák, v čem je projekt výjimečný.
Jak vůbec ze strany TSK Praha vznikla potřeba
pasportizace majetku?
Praha jako zdaleka největší české město má logicky největší
počet telematických zařízení. Ta jsou od různých dodavatelů a z různé doby
– často ještě té, kdy nebylo běžné mít dokumentaci digitálně. V praxi to
znamená, že při jakémkoliv nakládání s takovým majetkem je velmi těžké
dohledat ať už záruční podmínky, technickou dokumentaci. Při objemu řádově
kolem 150 tisíc zařízení je jakákoliv správa takového majetku komplikovaná a
neefektivní.
Co vůbec těch 150 tisíc zařízení zahrnuje?
Jsou to ty viditelné části telematiky – semafory, řízení
tunelů, světelné tabule – a zároveň pak čidla, řadiče řídící jednotlivé křižovatky
a v třetí úrovni i napájecí a komunikační infrastruktura, například
komunikační linky vedené obvykle tunely metra. My jich v prvním kroku do
pasportizace zahrneme čtyři tisíce, které typově pokrývají všechna možná
zařízení. Zbývající pak doplní už samotné TSK.
Je Praha v tomto výjimečná?
Rozsahem ano, ale jinak podobný problém řeší, nebo by měli
řešit, všichni správci infrastruktury. Vidíme, že poslední dobou si to
uvědomují a začínají se tím zabývat.
Jak ta jejich konkrétní potřeba vypadá?
Představte si obrovský objem zařízení, z nichž každé má
nějaký návod, záruční list, nasmlouvaný servis. U některých zařízení jsou
podklady elektronické, jindy papírové, u některých dokumentace chybí. Čím víc
takových zařízení je, což je nepochybný trend, tím hůř se v tom správcům
orientuje. Nějaké zařízení má poruchu a oni najednou řeší, na co mají nárok,
jestli je nasmlouvaný servis, jestli je u něj nějaká smluvní lhůta na zásah
nebo odstranění poruchy. Toto všechno dostáváme do jednoho systému.
Jak je náročné dát takové podklady dohromady?
Znamená to až detektivní práci. Některé podklady jsou
elektronicky, jiné se doslova válí po skříních a je potřeba je najít a
zdigitalizovat. V některých případech chybí, protože třeba dodavatel
dokumentaci nepředal. Každopádně je třeba zdůraznit, že samotné shromáždění
podkladů není principem toho projektu.
Co jím tedy je?
Ten projekt má především inovační potenciál, tak byl i
napsán. Naším úkolem je vytvořit nad samotným seznamem telematického majetku
systém, který dokáže sledovat parametry typu záruka, životnost, servis. A ještě
nad ním pak procesy, které aktivně řídí hospodaření s majetkem, dokáží
predikovat pravděpodobnost poruchy, navrhovat preventivní servis nebo výměnu
zařízení. S tím jsme také projekt vyhráli, protože právě tuto nadstavbu
zadavatel nejvíc ocenil.
Jak se dá něco takového sledovat?
Základem jsou historická data o tom, jaká je životnost
jednotlivých zařízení, jaká je jejich poruchovost v čase. Pokud vezmu
nějaký velmi jednoduchý příklad, tak jestliže budeme vědět, že životnost
určitého zařízení je pět let, tak správce ví, že pokud má takových zařízení sto
a během roku dovrší pět let, bude třeba do nich investovat a může si takové
investice mnohem efektivněji plánovat.
Dobře, to se týká dané životnosti zařízení. Ale jak
dokáže systém predikovat poruchy?
Ten systém je napojen na maximum informací, které lze
nějakým objektivním způsobem získat. Opět to řeknu na příkladu řadiče světelné
signalizace na křižovatce, což je vlastně počítač. Tam jsme třeba schopní sledovat
napěťové stavy na řadiči a napojit je na diagnostiku. Z těchto veličin
jsme schopni detekovat anomálie, které mohou signalizovat, že dojde
k poruše. Zároveň můžeme na základě zkušeností s obdobnými poruchami
z minulosti predikovat, kdy k oné poruše dojde. Jestliže systém
takové riziko vyhodnotí, dokáže správce upozornit a navrhnout mu vhodný postup.
Důležité zároveň je, že systém dokáže porovnávat data
z různých telematických zařízení a dávat je do souvislostí. Tím může
odhalit i příčiny anomálií nebo poruch, které čistě z pohledu dat nejsou
detekovatelné. Například v Praze se řešil problém s poruchovými
komponenty světelné signalizace. Dlouho se nedařilo najít příčinu, a nakonec se
ukázalo, že ty „vadné“ byly nejvíc vystaveny slunečnímu záření. Typově i
takovéto souvislosti může náš systém pomoci odhalit.
Jak ten projekt probíhá ze strany VARS? V jakých
krocích?
V první fázi jsme museli pochopit, jaká ta zařízení
jsou, z čeho se skládají, jaké informace k nim jsou a kde jsou
uložené. To byla neuvěřitelně mravenčí a zdlouhavá práce, kterou už máme
hotovou. V dalším kroku jsme navrhli a zprovoznili tu část, která sleduje
jednotlivá zařízení a data, která z nich přicházejí. Nad nimi nyní tvoříme
analytické a vizualizační nástroje pro komfortní obsluhu. Postupně se bude
systém sám plnit informacemi o kontrolách, prohlídkách a opravách. A až bude
existovat historie takových úkonů, můžeme si hrát s predikcí.
Jak dlouhá ta historie musí být?
Obecně, abychom měli dostatek dat, by to měl být minimálně
jeden životní cyklus každého zařízení, aby to bylo dokonalé. Řádově jsou to
jednotky let, po kterých se tato investice začne zúročovat. Čím víc dat
v systému bude, tím budou predikce přesnější.
Jak moc takový systém vyžaduje „spolupráci“ lidského
faktoru?
Manuálně tam budou muset být zadávána data o údržbě,
opravách a výměnách. Ale i tam počítáme s tím, že vznikne pracovní klient
pro pracovníky v terénu, který pro ně bude jakýmsi průvodcem řešení toho
problému, obsahuje dokumentaci a navrhne jim typický postup, pokud v tom
systému bude zadaný. Zároveň ten pracovník přímo z terénu bude moci
označit úkol jako splněný. Teoreticky dokážeme náš systém napojit i na systémy
třetích stran, například výrobce.
Má takový systém nějaké výhody i pro koncového uživatele
komunikací – tedy řidiče?
Pokud systém dokáže predikovat poruchy, je jich
v konečném důsledku méně. To řidiči poznají. Zároveň systém přináší lepší
plánování, které znamená i efektivnější hospodaření a úspory na straně správce
komunikací. Ten rozpočet pak může využít třeba na další rozvoj telematiky,
která má přispět k bezpečnější a plynulejší dopravě. Projekt počítá i
s rozhraním pro veřejnost, která bude moci hlásit třeba poruchy.