Mobilní liniové řízení od VARS: cesta k cestám bez kolon
Plynulejší provoz v dopravních omezeních, menší riziko nehody a také méně stresu pro řidiče. To je výsledek zavedení automatizovaného mobilního liniového řízení dopravy. ŘSD má nyní k dispozici šest sad, které pomáhají zlepšit dopravu třeba v omezení na příjezdu do Prahy po D11. Jak „mobilní liniovka“ funguje? A co dokáže?
Za krkolomným názvem se skrývá soustava dopravního značení,
které samo vyhodnocuje provoz a podle daných algoritmů upravuje rychlost před
dopravním omezením. A když je nejhůř a vznikne kolona, dokáže na ni řidiče buď
upozornit, nebo provoz odklonit na objížďku.
„Pokud dopravu v rizikovém úseku před dopravním
omezením zpomalíme, dokážeme komunikaci zkapacitnit v tom smyslu, že pojme
větší množství vozidel bez vzniku kolony. Pak je tu i bezpečnostní aspekt, na
kterém i ŘSD velmi záleží – při nižší rychlosti výrazně klesá riziko dopravní
nehody včetně rizika zranění lidí, kteří na silnici pracují,“ vysvětluje
základní výhody instalace mobilního liniového řízení dopravy technický ředitel
VARS David Novák.
Systém získává data z čidel, která jsou rozmístěná ve
vzdálenosti až několik kilometrů před samotným dopravním omezením. Kromě
rychlosti a počtu vozidel dokáže zaznamenat i jejich délku. Tím systém získává
přesný přehled o tom, jaká je dopravní situace v monitorovaném úseku.
„Algoritmus pak autonomně vyhodnocuje data a upravuje proměnné dopravní
značení,“ popisuje David Novák.
Díky snížení rychlosti v rizikovém úseku se – lidově
řečeno – na dálnici vejde víc aut a sníží se počet rizikových manévrů. „Pokud
je intenzita dopravy vysoká, tak každý manévr – typicky změna jízdního pruhu –
nebo akcelerační šum, je spouštěčem kongesce. Jakmile snížíme rychlost, oba
tyto rizikové faktory omezíme,“ vysvětluje technický ředitel VARS David Novák.
Nutná podmínka? Řidiči musí chtít zpomalit
Ředitelství silnic a dálnic systém nyní používá na několika
úsecích, například na dálnici D11 na příjezdu do Prahy. Tam mobilní liniové
řízení pomáhá prakticky denně v dopravní špičce. „Pokud je omezení volně
průjezdné, je systém nečinný a proměnné značení je zhasnuté. Pokud algoritmus
vyhodnotí, že je v měřených úsecích příliš velký provoz a doprava
zpomaluje, začne reagovat a upraví maximální rychlost na nejvzdálenějším bodu.
Tu pak případně dále snižuje v celém omezení,“ říká David Novák.
Pilotní provoz má za sebou systém v zúžení na dálnici
D5 u Zdic. „Během června, kdy byl systém v provozu, jsme zaznamenali pouze
jednu výraznější kolonu, a to 10. května. 99,7 procent aut, která úsekem ve
sledovaném měsíci projela, měla rychlost minimálně 60 kilometrů za hodinu,“
hodnotí pilotní test projektový manažer VARS Brno Ivan Tesař. Jednoznačně
pozitivně pak dopadlo hodnocení spolehlivosti celého systému – přenos dat byl
správný z 99,48 procent.
Jedno „ale“ tu ale přece jen je – ochota řidičů proměnné
dopravní značení respektovat. Celých 77 procent řidičů totiž úseky
s rychlostí sníženou na 80 km/h projelo o víc jak deset kilometrů za
hodinu rychleji. Každý pátý řidič pak rychlost překročil minimálně o 30
kilometrů za hodinu.
Z analýzy dat vyplývá, že řidiči mnohem víc reagují na
značky snižující rychlost na 80 kilometrů v hodině nebo méně. Pokud na
značkách svítí stovka, většina řidičů vůbec nezpomalí.
Prvních šest sad pro Čechy i Moravu
Ředitelství silnic a dálnic má nyní k dispozici sady
pro řízení dopravy v šesti dopravních omezeních. Aktuálně jsou tři
z nich instalovaná na dálnicích D5 a D11 a na Pražském okruhu D0. Další
tři se budou v nejbližší době instalovat do omezení na Moravě.
„Jednoznačným cílem by mělo být, aby mobilní liniové řízení fungovalo na všech
úsecích dálnic, kde je nějaké dopravní omezení,“ říká technický ředitel VARS
David Novák.