Chceme být jedničkou v oboru a nadále přicházet s technologickými inovacemi, říká ředitel VARS Ing. Tomáš Miniberger

VARS BRNO slaví 25 let od svého založení. K příležitosti výročí přinášíme sérii rozhovorů s klíčovými lidmi ze společnosti. Tentokrát s generálním ředitelem a předsedou představenstva Ing. Tomášem Minibergerem o úplných začátcích, spojení VARS a VINCI nebo budoucím směřování firmy.

4466

Vy jste stál u založení firmy, jak k tomu došlo?
Silničařině se věnuji prakticky celý život a oblast IT mě vždy bavila, takže jsem spojil vlastně dvě profese dohromady. Po absolvování vysoké školy jsem pracoval krátce v soukromé společnosti. Firma se ale ubírala jiným směrem, než jakým jsem se chtěl vydat. Když se tedy objevila příležitost navázat na projekt VARS, což byl předtím státní podnik, využil jsem ji.

Jaké vzpomínky se vám vybaví při vzpomínkách na úplné počátky firmy?
Kolektiv. Z počátku tu semnou byl Stanislav Bartoš, Petr Tala, Josef Uhříček a Pavel Doucek. Bezprostředně po založení se přidal Robertto Bulgurovský, se kterým jsme vytvořili, myslím si, velmi silný obchodní tým. Realizaci projektů rozjel Pavel Kružík, který přivedl Zdeňka Pokorného. Každý si našel svou oblast. Mnozí jmenovaní tu pracují dodnes, čehož si nesmírně vážím. Původně se obchodovalo se softwarem pro projektování staveb v CADu, což byl tehdy obrovský boom, protože všichni měli zájem projektovat a dělat mapy digitálně.

Nastaly nějaké výrazné změny, co se týče obchodního zaměření společnosti?
Řekl bych, že se to změnilo zásadně. V první fázi jsme prodávali krabicové produkty, které měly nějakou marži. V podstatě jsme koupili produkt, prodali jej, nainstalovali a ještě poskytli odborné školení. Později nastala éra informačních systémů, jež zákazníkům sestavujeme na míru. Nyní přichází třetí dekáda, které, zdá se, budou dominovat komplexní cloudové služby. Už nyní je mezi správci pozemních komunikací o cloudové řešení či pronájem softwaru velký zájem. V tom je velká budoucnost a na tento rok chystáme představení nových produktů služeb tohoto typu.

Kdy nastal přelom, že firma získala na trhu vysoký kredit?
Zlom nastal někdy v době, kdy jsme pracovali na projektu Národního dopravního centra (NDIC), tedy mezi lety 2006–2008. Ukázalo se, že po řízení dopravy a dopravní telematice je velká poptávka. My jsme se tomu začali věnovat a postupně masivně vytvářeli systémy na zakázku. Dnes jsme středoevropský lídr v oblasti informačních systémů pro správu pozemních komunikací a pro řízení dopravy a dopravní informace, na což můžeme být hrdí.

Je NDIC také projekt, jímž VARS dosáhl mezinárodního renomé, což nakonec vyústilo nákupem skupiny VINCI?
Pro mě osobně je NDIC milníkový projekt, v němž jsem se hodně angažoval. Že jde o úspěšný projekt, svědčí i fakt, že zadavatel ho neopustil ani po více než deseti letech užívání. Naopak si objednal jeho rozvoj. Objemově, rozsahem prací i z hlediska náročnosti ceny však NDIC není až tak výjimečný. Byly tu i další podařené projekty jako například v roce 2004 systém pro hospodaření s mosty BMS. Myslím si tedy, že jsme byli dlouhodobě úspěšná firma a o zahraniční akvizici nerozhodoval jen jeden projekt.

Jak tedy došlo na spojení VARS a VINCI?
Oslovila nás specializovaná firma CORPIN, zda bychom nechtěli získat strategického partnera pro růst. Postupně se u nás v zasedací místnosti střídali jednatelé mezinárodních firem zvučných jmen. Nakonec předložila velmi seriózní nabídku skupina VINCI. Jednání trvala zhruba dva roky. Nechtěli jsme nic uspěchat. Z vlastní zkušenosti vím, že mnohé akvizice neskončily dobře, protože byly ukvapené. Chtěli jsme zkrátka partnera, kterému na nás záleží a s nímž dosáhneme oboustranné shody. Dnes po takřka sedmi letech se to ukazuje jako dobré rozhodnutí. Jsme členem skupiny, jež je celoevropský lídr v oblasti silnic, máme příjemné lidi v managementu a získali silnější pozici na trhu.

Co firmě přineslo partnerství v praxi?
Rád to dokumentuji na projektu FCD (Systém plošného monitorování dopravních zátěží prostřednictvím plovoucích vozidel), což je velká, nákladná a riziková zakázka. My jsme si našli subdodavatele ve Spojených státech, který potřebuje jistotu a garanci. Bez skupiny VINCI, která do jednání zapojila nejvyšší management, by se nám nepodařilo v takové míře přenést záruky ze strany zadavatele na našeho subdodavatele. Otevřely se nám tak dveře k tomu, abychom uzavírali obchody tohoto typu.

Jaké další plány umožňuje spojení VARS a VINCI?
Slibuji si hodně od tohoto roku, kdy je VARS již ve stoprocentním vlastnictví VINCI. Nám to dává možnost se postupně rozšiřovat o další společnosti, se kterými bychom tvořili společné produktové portfolio, které bude pokrývat co nejširší oblast potřeb našich zákazníků. Už nyní máme vytipované vhodné subjekty a jejich produkty. Letos bych se tomu chtěl intenzivně věnovat a vést jednání.

V čem se změna vlastnické struktury projevila na interní úrovni?
Přineslo nám to například specializované manažerské účetnictví nebo se vytvořilo vícestupňové řízení. Ve spoustě firem stále platí, že majitel řídí i posledního programátora. To je ale podle mého názoru špatná cesta. Pokud má top management pracovat efektivně, musí se vytvořit dvou až třístupňové řízení. Neznamená to ale, že by tím zmizel osobní přístup, na němž si zakládáme. Hodně dbáme na to, aby tu byly přátelské vztahy a lidé táhli za jeden provaz – od údržbáře až po nejvyšší management. Myslím si, že se to daří, protože ve VARS je obecně nízká fluktuace zaměstnanců, díky čemuž detailně rozumíme procesům a produktům. Abychom ale neusnuli na vavřínech, je třeba kolektiv omlazovat. Já navíc rád pracuji s mladými lidmi, kteří jsou čerstvě po škole. Sice jsou často zbrklí a nemají moc zkušeností, ale zato jsou motivovaní, přináší nové pohledy a rádi se učí.

Co byste popřál firmě do dalšího čtvrtstoletí?
Všechny nás spojuje zájem o technologie, které dnes revolučně ovlivňují nejen silniční dopravu. Byl bych velmi rád, abychom si i nadále zachovali inovativního ducha, přicházeli s novými nápady a udrželi si pozici technologického lídra. Nejde ani tak o ekonomické výsledky. Spíše o to, aby nás branže brala jako první volbu, když přijdeme s nějakým řešením.

Ing. Tomáš Miniberger vystudoval obor konstrukce a dopravní stavby na Vysokém učení technickém v Brně. V roce 1995 založil VARS BRNO. Ve společnosti zastává pozici generálního ředitele a předsedy představenstva. Stál u všech klíčových projektů firmy nebo vedl jednání o strategickém partnerství VARS s francouzskou skupinou VINCI Energies, ke kterému došlo v roce 2014.