Dispečink nové generace pro České Budějovice jde do testovacího provozu
Nové dopravní informační a řídicí centrum na jednom místě sdruží informace z několika zdrojů – dispečink budou společně obsluhovat městští policisté a pracovníci dopravního podniku. Sídlit bude v Horní ulici v budově dopravního podniku. Ta prošla stavební úpravou, nyní jsou v ní instalovány potřebné technologie a pracoviště se chystá na spuštění tříměsíčního ověřovacího provozu.
Pracoviště se skládá ze tří dispečinků – dvou
stávajících (energodispečink a dispečink MHD) a nově budovaného dopravního
dispečinku, jehož součástí je i callcentrum. V jeden čas mohou nově
vybudovaný dispečink obsluhovat až 4 pracovníci, kteří budou vyhodnocovat
informace z několika zdrojů – od telematických systémů, přes dopravní
kamery, informace z vozů hromadné dopravy, strategické detektory provozu,
ale třeba i meteostanic.
„Tento systém od VARS BRNO, v dnešní době funguje v řadě měst v Česku, i v řídicím centru provozovaném Ředitelstvím silnic a dálnic ČR. V Českých Budějovicích ale nově vytváříme otevřenou platformu, která je připravena na další rozšiřování,“ popisuje Zdeněk Pokorný, produktový manažer VARS BRNO.
Na začátku prosince prezentoval projektový manažer VARS BRNO Michal Zedníček dispečink zástupcům delegace Evropské unie v rámci českého předsednictví.
České Budějovice s novým dispečinkem dostávají do rukou nejmodernější nástroj, který jim umožňuje efektivně vyhodnocovat data o dopravě a vytvářet scénáře pro její řízení. „Dispečink sdružuje informace ze všech možných zdrojů – dat, kamer, informací o poloze a pohybu vozidel. Dispečeři tak mají komplexní obraz o aktuální situaci v podobě zátěžové mapy,“ popisuje Pokorný s tím, že jakékoliv další vstupy – například senzory ve vozidlech hromadné dopravy – lze do systému snadno zapojovat a tím dál zpřesnit data, kterými systém disponuje.
Nad samotným
dohledem je pak schopnost systému vytvářet scénáře pro typické situace. Ať už
ty „velké“ – například konání hokejového zápasu, nebo rozsáhlá uzavírka
významné komunikace, tak pro dílčí a každodenní situace. „Systém zahrnuje další
subsystémy včetně světelné signalizace. Dispečerům tak na základě připravených
scénářů navrhuje, jak na vzniklou situaci reagovat, protože predikuje její
vývoj na základě dřívějších dat. Pokud dispečer daný scénář odsouhlasí, systém
jej uskuteční – tedy například přestaví plán světelné signalizace,“ vysvětluje
Michal Zedníček, vedoucí projektu VARS BRNO a.s.
Pracoviště mohou obsluhovat až čtyři dispečeři. Systém je navrhován tak, aby bylo možné jej dál rozšiřovat o další data.
Rozhodnutí,
která dispečeři na základě dat ze systému a návrhů řešení udělají, by se pak
měla v co nejkratším čase dostat k samotným řidičům. Dispečink bude
mimo jiné napojený na systém, který bude řidičům zobrazovat aktuální data třeba,
o obsazenosti parkovišť.
„Pro VARS BRNO je tato zakázka ukázkou toho, jak komplexní řešení jsme schopní připravit. Dáváme městu do rukou velmi efektivní technické prostředky k pokročilému řízení dopravy. Systém je navíc připravený na další rozšiřování. Věříme, že jeho potenciál České Budějovice využijí naplno a že bude mít pozitivní dopad na dopravu ve městě,“ uzavírá Radim Kostrhoun, výrobní ředitel VARS BRNO. Do provozu má být dopravně informační a řídicí centrum uvedeno v březnu 2023.