Technologie ze stíhaček hledá praskliny na dálnicích. Stát ušetří na opravách

Speciální skener v Chevroletu by měl ušetřit peníze pro státní pokladnu. Technologie z amerických stíhaček nyní pomáhá českým silničářům. Ředitelství silnic a dálnic věří, že technická novinka přinese potřebné úspory při opravách dálnic a silnic první třídy.

Motor osmiválcového Chevroletu zaburácí. Jeho řidič Václav Bolina zapne uvnitř dodávky počítače a vystoupí ještě na chvíli ven, aby rozvinul u přední masky vozu lištu speciálního skeneru. Jsou v ní citlivé technologie, které se používají i třeba v amerických stíhačkách.

Auto, které právě najíždí poslední z celkových 3800 kilometrů, mapuje povrch každého jízdního pruhu českých dálnic – díky tomu pak bude možné zjistit, kde a jak ušetřit na opravách.

1437

Speciální měřicí vůz Aran je v Česku jediný svého druhu. Dokáže měřit příčné i podélné nerovnosti na silnici, vepředu i vzadu je vybavený kamerou, která zase snímá praskliny. Auto budí pozornost nejen kvůli oranžovým majákům, řidiči přibrzďují a okukují techniku.

Po dálnici jede Chevrolet maximálně osmdesátkou, aby mohly jeho přístroje spolehlivě zaznamenat všechna data. Jediným protivníkem moderních technologií je déšť – mokrá cesta mění výsledky měření.

Čidla snímají vždy jeden pruh, auto tedy musí projet dálnici v rychlém i pomalém pruhu v obou směrech.

A přestože má za sebou více než dvacet let provozu, funguje tento stroj se spotřebou paliva přes 25 litrů na sto kilometrů spolehlivě.

"IT vybavení je na rozdíl od auta nové, informace už předáváme Ředitelství silnic a dálnic," popisuje Tomáš Miniberger, šéf společnosti Vars, která auto provozuje.

Správci vozovek se k měření vracejí po šesti letech, kdy tuto speciální službu nevyužívali. Aby jim však data k něčemu byla, musejí silnice měřit opakovaně, například v ročním cyklu. To, jak se povrch mění, poznají až po porovnání dat.

Mohou pak s předstihem a levněji opravovat místa, kde by se jinak vytvořily díry nebo propady.

Ředitelství silnic odhaduje, že úspory na opravách by pak měly být zhruba třicetiprocentní.

"Je to velmi potřebná věc. Myslel jsem, že je už v běhu, když jsem na ředitelství přišel, ale bylo potřeba ji dotáhnout,“ říká šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák, který se netají tím, že by rád obdobné auto pro stát v budoucnu koupil. Vůz totiž dokáže sledovat i makrotexturu silnice: zjednodušeně řečeno pozná, jak je silnice ojetá.

Autoři: Petr Weikert  Economia, a.s., Ihned.cz